Bij overdracht van een onderneming gaan medewerkers en hun rechten over naar de nieuwe werkgever. Zij kunnen ervoor kiezen niet mee te gaan. Bij faillissement gelden andere regels. Pensioenrechten worden apart behandeld. Overnemer en overdrager hebben specifieke verplichtingen om de overgang soepel te laten verlopen.
Een werkgever kan een onderneming overdragen (verkopen) aan een andere werkgever, waarbij de overdrager (verkoper) is te zien als de voormalige werkgever en de overnemer (koper) de nieuwe werkgever wordt.
In geval van overgang van de onderneming worden de rechten en plichten van de betrokken medewerkers zoveel mogelijk behouden. Zij gaan eveneens over naar de overnemer en volgen als het ware de onderneming. Vanaf de overname kunnen zij hun rechten tegenover de overnemer (de nieuwe werkgever) te gelden maken, terwijl de overnemer de rechten van de overdrager (vorige werkgever) krijgt (art 7:663 BW).
Aan de hand van de volgende punten wordt overgang van onderneming behandeld:
Wanneer is er sprake van overgang van de onderneming? (2.8.1.)
Wat voor verplichtingen moet de overnemer (2.8.2.) en de overdrager (2.8.3.) naleven.
De medewerker kan afzienvanhetrecht om mee over te gaan naar de overnemer (2.8.4.).
Datgene wat normaal bij overgang van de onderneming geldt, is niet van toepassing wanneer de onderneming failliet is (2.8.5.).