
Klachtrecht
Een werkgever is niet verplicht om speciale klachtenregelingen voor medewerkers in het leven te roepen. Toch kunnen dergelijke regelingen raadzaam zijn om de positie van werknemers bij beoordelingen, opleidingen, loopbaanontwikkeling en dergelijke beter te waarborgen en om seksuele intimidatie (7.) en discriminatie van bepaalde groepen (2.6.) beter tegen te gaan. In het bijzonder als de beoordeling van prestaties is gekoppeld aan beloning is een klachtenregeling op zijn plaats als instrument om prestatiebeloning te sturen en te corrigeren (4.1.7.). De regeling dient wel zorgvuldig opgesteld te worden en met de nodige waarborgen omringd te zijn. De ondernemingsraad heeft een instemmingsrecht bij het vaststellen, wijzigen of intrekken van een klachtenregeling (5.1.6.).
Toolbox ongewenst gedrag
Praktische tools voor betrokkenen:
- Informatie over ongewenst gedrag
- Opstellen gedragsregels
- Preventieve maatregelen
- Oplossen problemen (voeren van gesprekken)
- Behandeling klachten
Beleid met integrale aanpak
Voor de aanpak van ongewenst gedrag zijn gedragsregels en het verdelen van taken onvoldoende. In een integrale aanpak leren alle betrokkenen: te zien, te kunnen en te doen.
Omgang met ongewenst gedrag vraagt om de inzet van alle personen in een organisatie.
Toolbox ongewenst gedrag
Praktische tools voor betrokkenen:
- Informatie over ongewenst gedrag
- Opstellen gedragsregels
- Preventieve maatregelen
- Oplossen problemen (voeren van gesprekken)
- Behandeling klachten
Beleid met integrale aanpak
Voor de aanpak van ongewenst gedrag zijn gedragsregels en het verdelen van taken onvoldoende. In een integrale aanpak leren alle betrokkenen: te zien, te kunnen en te doen.
Omgang met ongewenst gedrag vraagt om de inzet van alle personen in een organisatie.