4.5.8. (Administratieve) verplichtingen voor de werkgeverormen zijn toegestaan?

Werkgevers zijn verplicht loonadministratie, inhouding en afdracht van belasting en premies te verzorgen. Uitbesteding aan derden zoals administratiekantoor ontslaat hen niet van verantwoordelijkheid. Fouten kunnen leiden tot naheffingen. Belastingdienst werkt samen met UWV voor werknemersverzekeringen. Zorgvuldige naleving voorkomt problemen en financiële risico’s.

 

Verplichtingen

De werkgever dient als inhoudingsplichtige de inhouding en afdracht van belasting en premies te verzorgen. Deze inhoudingsplicht komt hij na op manier zoals de belastingdienst dat voorschrijft. Veel van deze verplichtingen zal de werkgever nakomen door een administratiekantoor in te schakelen. Grote ondernemingen beschikken mogelijk over een eigen loonadministrateur. Uitbesteding aan derden neemt niet weg dat de werkgever in beginsel verantwoordelijk is, daar de verplichtingen op hem rusten. Het gaat om:

  • het voeren van een loonadministratie (4.5.8.1.);
  • verplichtingen bij het aannemen van personeel (4.5.8.2.);
  • laten invullen en bewaren van de loonbelastingverklaring (4.5.8.3.) en;
  • de tijdstippen waarop de inhoudingen en afdracht moeten plaatsvinden (4.5.8.4.).

Niet in acht nemen van voorgaande kan tot naheffingen en dergelijke leiden (4.5.8.5.).

De werkgever meldt zich aan bij het district van de belastingdienst waar zijn onderneming gevestigd is. De belastingdienst draagt zorg voor het innen van de premies en het naleven van de regels daaromtrent. De administratieve gegevens speelt de belastingdienst door aan het UWV. Het UWV zorgt voor de uitvoering van de werknemersverzekeringen

De belastingdienst zal doorgaans geen genoegen nemen met het verweer van de werkgever dat niet hij, maar bijvoorbeeld een administratiekantoor in verzuim is om tijdig of juist opgave te doen. In dat geval dient de werkgever het administratiekantoor aan te spreken en mogelijk de financiële schade op dat kantoor te verhalen. Het verzuim wordt de werkgever mogelijk niet toegerekend als het administratiekantoor een goede staat van dienst heeft, haar taken vele jaren zorgvuldig uitvoerde, de werkgever navraag deed bij het kantoor over een verzuim en de werkgever vervolgens verkeerd werd voorgelicht.

Verder zoeken

Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 4 over de arbeidsvoorwaarden. Oftewel de tegenprestatie waarvoor werknemers bij een werkgever werken op grond van de arbeidsovereenkomst. U vindt in dit deel informatie over:

4.1. Loon (o.a. minimumloon, tijdstip betalen, loon vorderen, beslag)

4.2. Vakantie (o.a. vakantierechten opbouwen en opnemen, vakantiegeld)

4.3. Pensioen (o.a. opbouwen, afkopen, einde dienstverband)

4.4  VUT-regeling

4.5. Afdracht van loonbelasting en premies

Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.